Vanliga frågor

Här har vi besvarat frågor som vi ofta får från medlemmar och lägenhetsspekulanter.

Kort om föreningen

• 22 lägenheter och 2 lokaler
  • Avgiften inkluderar värme, vatten samt internet och kabel-TV (basutbud) via fiber
  • Föreningen tillåter inte juridisk person som köpare

Medlemsskap

Ekonomi​

• Finns det beslut om kommande avgiftsförändringar?
    Nej, avgifterna sänktes med 10% i oktober 2017.
  • Jag vill gå igenom den senaste årsredovisningen.
    Varsågod, här är länken till redovisningen för verksamhetsåret 2017.
  • Jag hittar inte avin för månadsavgiften. Vem kan skicka en ny?
    ​Kontakta Fastighetspartner AB

Förråd och garage

• Finns det några parkerings- eller garageplatser i föreningen?
    Föreningen förfogar över 9 garageplatser. Alla medlemmar kan ställa sig i kö genom att skicka ett email till styrelsen@brf-stenskvattan.se. Det kan ta flera år att få en garageplats i huset, så många medlemmar har boendeparkering (ansök hos Göteborgs Stad) eller plats i ett parkeringshus i närheten.
    Notera att det inte är tillåtet att tillfälligt parkera på innergården.
  • Finns det förråd till varje lägenhet?

Tvättstuga

• Vad finns det för utrustning i den gemensamma tvättstugan?
    Två tvättmaskiner, ett torkskåp, en torktumlare och mangel. Tvättstugan är belägen i källaren.

Renoveringar

• Planerar föreningen några större renoveringar?
    Ja, kontinuerligt enligt upprättad underhållsplan.
  • Är det OK att installera riktig fläkt eller endast kolfilterfläkt?
    Kolfilterfläkt
  • Hur ska jag gå till väga om jag vill renovera min lägenhet?
    Skriv ihop en ansökan som beskriver renoveringens omfattning, ritningar, tidsramar etc (byggplan). När ditt projekt har blivit skriftligen godkänt av styrelsen kan du påbörja ditt arbete. Det är viktigt att du följer föreningens riktlinjer för arbetstider, städning, information till grannar etc vid renoveringar. Se även föreningens stadgar.
    Vid större renoveringsprojekt tar styrelsen hjälp av en extern byggnadskonsult för kvalitetssäkring, besiktning och rådgivning före, under och efter arbetet. Notera att du betalar alla kostnader relaterade till kvalitetssäkring av din renovering, inklusive ovan nämnda byggnadskonsult.

Eldstäder och rökkanaler

• Får jag elda i min öppna spis?
    Det beror på. Det finns tydliga regler för detta och det är absolut förbjudet att elda i spisar som inte är godkända, se Öppna spisar